Туристическая библиотека
Маркетинг в туризмі
Інновації в туризмі
Транспорт в туризмі
Право і формальності в туризмі
Державне регулювання в туризмі
Туризм в Африці
Туризм в Америці
Туризм в Австралії
Краєзнавство, країнознавство і географія туризму
Музеєзнавство

<<< тому | зміст | вперед >>>

Володимир Лисенко. Навколо світу на автомобілі

Навколо Австралії і через Південно-Східну Азію

22 червня 1999 року ми (я, Андрій Філіппов та Олександр Передерій - все Новосибірська) рейсом Аерофлоту вирушили з Москви до Бангкока, звідки (після шестигодинного перебування в ньому) повинні були вилетіти в Сідней. Так починався п'ятий етап моєї подорожі - навколо Австралії, - мав основну мету проїхати від самої східної точки австралійського континенту мису Байрон до самої західної - Стиип Пойнта (Крутий Точки). Через три тижні я планував виявитися (разом з новосибірців Олегом Пономарьовим) в Індонезії для того, щоб перетнути острів Ява, а потім від найпівденнішої точки Азії (мис Піай в Малайзії) рушити на північ і проїхати через Південно-Східну Азію (це вже буде шостий, додатковий етап подорожі).

У Бангкоку при реєстрації на рейс до Сіднея австралійської компанії "Квантас" несподівано виникли проблеми. Службовцям цієї компанії здалося, що у нас липові візи, і вони з лупою в руках почали вивчати наші паспорти і випитувати, з ким саме в посольстві Австралії в Москві ми розмовляли. В врешті-решт нас пропустили в літак.

Прилетіли в Сідней 24 червня рано вранці. Нас зустрічав Володимир Кузьмін, мій знайомий, з яким у 1995 році ми летіли з Сіднея до Москви. Пересилати мій "Вольво-240" з Росії в Австралію було немислимо дорого, тому я відмовився від такого варіанту. Ми вирішили орендувати машину в самій Австралії. Хотіли це зробити відразу в аеропорту Сіднея, але й тут виникли проблеми - виявилося, що австралійські службовці (правда, це має місце лише в штаті Новий Південний Уельс) не визнають наші міжнародні водійські права без переведення їх з французької (або російської) мови на англійську. Довелося ще кілька годин "вбити" щоб запевнити в російському посольстві переклад моїх водійських прав на англійська мова, причому це обійшлося нам у 65 австралійських доларів (1$ AU=0,67$ US). В кінці кінців ми орендували автомобіль "Тойота Кемрі" за 65 австралійських доларів в день. І ввечері, проїхавши 150 км, прибутку у Ньюкасл, де знаходиться основний будинок Володимира Кузьміна. Володя розмістив нас в "Російському домі" при православної церкви. Нас радо зустріли місцеві руські люди, емігранти з СРСР, і ввечері відбулася невелика вечірка.

На наступний день нам показали місто (Ньюкасл). Екскурсію провів Віталій, виходець з Білорусії, який разом зі своїми батьками емігрував звідти з німцями, побоюючись радянської влади. Після Німеччини він потрапив до Австралії, де і живе понині. Особливе враження на нас справило відвідування англіканського храму. Віталій також допоміг нам з придбанням деяких необхідних для подальшого подорожі речей. А потім, проїхавши близько 700 км, ми зупинилися на ніч біля міста Кейп Байрон в одному з "караван-парків" - кемпінгів, де можна переспати в автомобілі-трейлері або в своєму наметі (за бажанням). Ми приїхали туди вночі (23 години), службовця парку вже не було на місці, і ми переночували безкоштовно (я і Андрій - в спальниках на вулиці, а Олександр - в машині).

Австралия. Мыс Байрон 26 червня зранку побували на мисі Байрон - східній точці Австралії. Там знаходиться маяк. А потім, проїхавши близько півтора тисяч кілометрів, опинилися в Таунсвіллі - одному з головних міст штату Квінсленд (починали ж ми свій маршрут в штаті Новий Південний Уельс, межа між цими штатами проходить перед Брісбеном).

В Таунсвіллі ми спочатку (рано вранці 27 червня) заїхали додому до Дмитра та Інні Вал - емігрантам з Росії з чотирирічним стажем (вони родом з Москви). А потім провели день на морській екскурсії по Великому Коралового Рифу в Тихому океані - однією з найбільших визначних пам'яток Австралії. Ми (в масках і ластах) пірнали у воду й плавали над коралами, а також пропливали над ними на катері з частково скляним дном. Які гарні ми бачили корали! Різної форми і різного кольору. Багато дивовижних риб. Спостерігали за захлопывающимися раковинами (ловившими таким шляхом рибок собі на обід). Правда, ця екскурсія коштувала нам по 126 американських доларів на людину. До речі, раз мова зайшла про гроші, то варто повідомити, що в Австралії бензин (Unleaded, тобто токонепроводящий) коштує від 0,6 до 0,7 австралійського долара за літр (відповідно 40-49 американських центів).

Вечір провели разом з Дімою, Інною і ще одним емігрантом з Росії Андрієм. Переночували в новому будинку подружжя Вал.

Але я ще не згадав про особливості дорожнього руху в Австралії. По-перше, воно там лівосторонній. А по-друге, на маршруті часто зустрічаються кенгуриные місця, і, на жаль, багато цих тварин гине на дорогах. Тільки за одну добу руху від Кейп Байрона до Таунсвилля ми побачили на узбіччі хай-вея близько двадцяти мертвих кенгуру. Видовище було жахливим. А скільки ще поранених кенгуру йде (після удару автомашиною) вмирати в буш (останнє слово буквально означає чагарник, хоча в Австралії так називають і ліс)!

28 червня доїхали до Кернса. Напередодні Діма Вал запевняв нас, що на нашій "Тойоті Кемрі" ми ніяк не доїдемо до мису Йорк (самої північної точки Австралії), а зробити це дуже хотілося. Тому ми витратили півдня на те, щоб орендувати на четверо діб джип "Буш-Кэмпер" на базі "Тойоти Ленд Круїзера" з трьома спальними місцями, рукомийником, газовою плитою та іншими "наворотами" за 135 доларів/день. На ніч розмістилися в "караван-парк", "Лейк-Плесід" в "кэбин" (будиночку) за 49 доларів/ніч. В будиночку є і телевізор, електрична піч, і вода (лише туалет на вулиці).

Водная преграда А потім (29 червня) почався кидок на північ - до самої північній точці Австралії мису Йорк (Кейп-Йорк). На це пішло три дні (хоча до нього трохи більше тисячі кілометрів). Справа в тому, що мої компаньйони захотіли йти досить важким маршрутом - по так званій "телеграфного шляху". Так що довелося долати вбрід численні річки і брудні калюжі, а також проїхати через напівзруйнований міст. Не все пройшло гладко. Тричі застрягали на бродах, причому останній раз серйозно - нас витягнув лебідкою інший "Ленд Круізер" (у нашого "Буш-Кемпера" її, на жаль, не було). Це сталося на останній річці перед великою рікою Джардін. До речі, відразу зауважу, що в Північному Квінсленді (а саме тут знаходиться Кейп-Йорк) практично всі їздять на "Ленд Круїзер". Та й взагалі, це найпопулярніша машина в Австралії.

Від найбільш північного в Австралії селища Бамага приблизно за годину ми доїхали до табори поблизу мису Йорк і потім пішки дійшли до самої північної точки континенту.

Таким чином, позаду були й сама східна, і сама північна точки Австралії. І тепер наш шлях лежав на захід - до самої західної точки мису материка Стиип Пойнт (Крута Точка). Спочатку ми повернулися в Кернс, а потім проїхали маршрутом: Таунсвилль - Чартерс Тауерс - Джулія Крик - Маунтін Іза - Три Вейс (Три Шляхи), потім згорнули трохи на південь - до Теннант Крику, повернулися назад - у Три Вейс, і далі маршрут був такий: Катерина - Вікторія Рівер - Холлс Крик - Брум - Нунутарра - Камарвон.

Стиип Пойнт Кейп Йорк Під час цього шляху навколишній краєвид змінювався через кожну тисячу кілометрів ліси, степ, пустеля (остання - в центральній частині Австралії). Раніше на дорозі зустрічалися численні тіла збитих машинами кенгуру. До речі, скажу наперед, одного разу (а це вже буде в південній частині континенту, в штаті Вікторія) я дивом ухилився від який вистрибнув на дорогу кенгуру, щоб не збити його. А діло було так: їхав я по шосе зі швидкістю 120 км/год (а повільніше ми не йшли; у початку кидка від Таунсвилля на захід мчали зі швидкістю 160-183 км/год - 183 км/год машина не давала, - однак витрата палива при цьому був величезний, в 2,5 рази вище, ніж зазвичай - 20 літрів на 100 км шляху замість "економічних" 8 літрів, - що вимагало великих грошей, тому пізніше ми вирішили їхати зі швидкістю 120 км/год, тим більше, що в Австралії межа дозволеної швидкості 110 км/год, за 111-119 км/год ще не штрафують, за швидкість трохи більше 120 км/год штраф 200 доларів, а за більшу перевищення норми можуть відібрати водійське посвідчення; втім, на Північній Території обмеження швидкості начебто немає). Отже, я їхав зі швидкістю 120 км/год. І раптом справа наліво дорогу став перетинати (стрибаючи) кенгуру. Я трохи скинув швидкість і бачу, що проходжу повз нього, не зачіпаючи. Але тут праворуч на дорогу вискакує другий кенгуру і, ніяк не реагуючи на наближення нашої машини, починає перетинати наш шлях. Я різко вивертаю кермо вліво і проношусь повз нього десь до двадцяти сантиметрах від його морди. Я побоювався, що це тварина раптом швидко рвоне вперед (прямо під машину), але цього не сталося. В мене на серці відлягло. Фактично я в'їхав у ворота з двох рухомих кенгуру.

У Камарвоне ми ще раз орендували джип "Ленд Круізер" і через Оверлэндер (тут згорнули направо) дісталися до Стиип Пойнта, самої західної точки Австралії. На цьому відрізку шляху основною перешкодою були піски. Тут (так само, як і на найбільш північної і південної точках континенту) - національний парк, і за в'їзд у нього треба платити, правда, порівняно невелику суму (20 доларів, а от за відвідування мису Йорк, що знаходиться в національному парку "Инджину" (Injinoo), де розташована резервація аборигенів, і через поромну переправу через річку Джардін ми заплатили 80 доларів).

На те, щоб з Камарвона дістатися до Стиип Пойнта і назад (а це 780 км) пішов весь день (добре ще, що половину шляху їхали по асфальту). Заплатили за машину 125 (за день експлуатації)+170 [(780-100)х0,25 за кілометраж]=295 доларів. Але гра коштувала свічок. Тим самим ми виконали головну задачу австралійської експедиції - перетнули Австралію від самої східної точки до самої західної (по осі схід-захід цей континент дещо довший, ніж по осі північ-південь).

Стиип Пойнт Таким чином, я формально завершив свою навколосвітню подорож через крайні (із доступних на легковому автомобілі) точки Північної та Південної Америк, Африки, Європи, Азії та Австралії.

Але сама австралійська експедиція ще не була повністю закінчена. Тепер ми рушили до самої південної точки континенту - Саут Пойнт (Південній Точці) на Південно-Східному мисі. Проїхали через Гералдтон. Перед Перт повернули ліворуч, на схід. І далі наш маршрут був такий: Саутерн Крос - Кулгардье - Норсемен - Эукла - Пучера - Порт Аугуста - Аделаїда - Хоршам - Мельбурн - Варрагул. Потім ми з'їхали з хай-вея і рушили на південь до національного парку Вільсон. Заплативши внесок за в'їзд в останній, дісталися до Кар-Парку, звідки далі (а до Південної Точки залишалося приблизно 16,5 км) дозволяють йти тільки пішки. Причому якщо перші 13,5 км маршруту належало пройти по грунтовій дорозі, то останні 3 км - по гірській стежці типу індонезійської або непальської. Але ми подолали ці складності. І в 16.30 (а почали пішу частину маршруту в 11.30) були на самій південній точці Австралії. На відміну від трьох попередніх крайніх точок цього континенту, Саут Пойнт знаходиться в глухому місці - ні на гірській стежці, ні біля самої Південної Точки ми не зустріли жодної людини.

Повернулися до машини, зробивши тридцатитрехкилометровый похід, у 19.30, коли вже стемніло. Тут трапилася невеличка неприємність. У темряві ми відразу не помітили, що на лобовому склі машини під одним з "двірників" лежала записка від місцевих рейнджерів про те, що вони не знайшли на нашому автомобілі пермі, отриманий нами при в'їзді в національний парк, і тому ми повинні показати цю квитанцію-дозвіл в сусідньому селищі. А до моменту виявлення цієї нами записки ми вже проїхали досить велику відстань від місця парковки, і я вирішив те, що трапилося непорозуміння (ми ж не знали, що цей перміт потрібно залишати на лобовому склі автомобіля, а не показувати при виїзді з національного парку) залагодити на кордоні парку Вільсон. Але там в 20 годин нікого не виявилося. Тому я залишив і пермі, і записку прямо на віконці в будці на в'їзді в парк.

Потрапивши на крайню південну точку Австралії, ми тим самим перетнули австралійський континент і з півночі на південь (а не тільки зі сходу на захід). Це сталося 11 липня. До від'їзду з Австралії (вильоту з Сіднея) залишалося чотири дні (як і планувалося), і я хотів відвідати свого приятеля Джона Моррелла, який нас курирував в мою першу поїздку до Австралії в грудні 1994 року, коли ми з Володимиром Кузнєцовим сплавилися по річці Сноуї (Снігової). Крім цього, я хотів здійснити сходження на Косцюшко (Косзиоско, як звуть її самі австралійці) - найвищу вершину Австралії (хоча, звичайно, вона і не занадто висока, 2230 м).

До Джона в Бэридэйл прибули ввечері 12 липня. Джон зустрів нас вельми гостинно. У нього ми познайомилися з Миколою Альмуковым, лижним тренером молодіжної збірної Австралії, який тут же запросив нас до себе на вечерю. Микола з сім'єю вже два роки живе в Австралії, обидва його сини навчаються в місцевій школі (вже добре освоїли англійську мову), дружина працює в невеликому готелі, господар якої - росіянин, який приїхав до Австралії з Китаю. Микола, можливо, стане тренером і дорослої національної збірної з лиж.

13 липня я піднявся на Косцюшко. Це сходження вийшло несподівано довгим і драматичним з-за непрекращавшейся весь день хуртовини, видимості 20-30 метрів, глибокого снігу і відсутності стежки (я спочатку взагалі толком не знав, куди потрібно йти і в якій стороні знаходиться вершина). Я явно недооцінив ситуацію і змусив похвилюватися і своїх компаньйонів по експедиції, і Джона з Миколою.

14 липня вранці ми попрощалися з Джоном і Миколою (Ніком, як усе його тут називають) і в 15 годин прибутку в Сідней, а в 18 годин були в будинку Володі Кузьміна і його дружини Віри. Ось таким чином і завершилася наша австралійська експедиція.

Кільце навколо Австралії замкнулося. За двадцять днів ми проїхали 17,5 тисяч кілометрів, причому в один з днів (перед Камарвоном) встановили власний рекорд - 2150 км в день (точніше, за 21 годину пересування з урахуванням усіх зупинок; а мій попередній рекорд, встановлений в Перу і Чилі, був 2050 км на добу), хоча зазвичай ми проходили по 1000-1100 км в день. Під час експедиції ми відвідали крайні точки континенту: східну, північну, західну і південну.

І найголовніше. Я в повному обсязі завершив свою навколосвітню подорож на машині по всіх континентах через найбільш віддалені точки: від самої північної окраїни Північної Америки (куди можна дістатися на машині) до аналогічної південної точки Південної Америки; від найпівденнішої точки Африки до самої північній; від самої західної точки Євразії до східної, куди можна доїхати на легковому автомобілі, і, нарешті, від самої східної околиці Австралії до самої західної. Втім, заодно ми перетнули австралійський континент і з півночі на південь.

Подорож по Австралії вийшло вдалим і максимально насиченим. Вдалося зробити все задумане. І, крім цього, подивилися природу різних штатів Австралії. Багато разів бачили кенгуру (не тільки мертвих), кроликів, різних папуг, орлов та іншу живність. А пізно ввечері на півдні Австралії (в національному парку Вільсон) нам дорогу двічі перетинали сумчасті ведмеді коала. Одного з них навіть вдалося зняти на відеоплівку. Але ситуація з численними збитими автотранспортом кенгуру сильно засмучує. Мабуть, потрібно робити більше високі паркани вздовж магістралі (де вони є), а де немає - ці огорожі поставити.

Народ Австралії дуже доброзичливий, і багато її жителі готові в разі необхідність безкорисливо допомогти вам. У цьому ми переконалися самі.

Погода змінювалася в залежності від місця нашого перебування. Тепло і порівняно сухо на півночі, холодно і мокро на півдні.

Тепер трохи про вартість бензину. Вона варіювалася від 0,7 австралійського долара (0,5 американського) в Сіднеї та в районі Мельбурна до 1,05 на Північній Території і Західній Австралії.

15 липня разом з Володею Кузьміним доїхали до аеропорту, здали машину. І в 15.30 вилетіли з Сіднея в Бангкок.

В моїх автомобільних планах з'явилася ще одна мета - перетнути Євразію з півдня на північ. Тому ми летіли в Бангкок, де до мене повинен був приєднатися Олег Пономарьов, і з ним удвох ми збирались перелетіти в Індонезію (а Андрій Філіппов Олександр Передрій після тижневого відпочинку в Таїланді повернуться в Новосибірськ). Нам з Олегом належало проїхати через індонезійський острів Ява і від самої південної точки Азії мис Піай (в Малайзії) почати пробіг по азіатській частини світла на північ через Малайзію, Таїланд і М'янми (колишньої Бірми) до її кордону з Китаєм. І якщо вистачить часу і грошей, то потім перетнемо Бангладеш і Індію. А в травні-серпні 2000 року я продовжу свою подорож на машині, на цей саме через Китай, Середню Азію, Росію, Фінляндію і Норвегію до найпівнічнішої точки Євразії, куди можна доїхати на легковій автомашині - мису Нордкап у Норвегії. І тоді я остаточно закрию для себе автомобільну навколосвітню подорож, напишу книгу про неї і займуся іншими видами подорожей - зокрема, вітрильним (на яхті). А поки... А поки летимо в Таїланд.

У Бангкоку приземлилися в 21 годину. Почекавши близько години, зустріли Олега Пономарьова, який прилетів рейсом Аерофлоту з Москви.

16 липня ми з Олегом прибутку в Джакарту на літаку авіакомпанії "Сінгапур Аирлайнс", зробивши проміжну посадку в Сінгапурі.

Индонезия. Остров Ява У період з 17 по 20 липня, орендувавши у приватника машину "Тойота Крессида", перетнули індонезійський острів Ява (Джава) за маршрутом: Пачитан - Ватес (на березі Індійського океану) - Йоджиакарта - Кебумен - Пурвокерто - Тасикмалайя - Бандунг - Чипанас - Джакарта (на березі моря Джава). Проїхали приблизно 700 км. Перетнули всі чотири провінції острова Ява: Східну Яву, Йоджиакарту, Центральну і Західну Яву.

Бензин в Індонезії досить дешевий. Його вартість була 1000 рупій за літр, то є близько 15 американських центів (під час нашого візиту 6580 рупій рівнялися одному долару).

21 липня рейсом індонезійської компанії "Мерпати" вилетіли з Джакарти в столицю Малайзії Куала-Лумпур. Вразив міжнародний аеропорт Куала-Лумпура. Більш грандіозного, красивого і зручного для пасажирів аеровокзалу мені не доводилося раніше бачити.

Орендувавши у фірмі ФАЛ приблизно за 50 доларів в день автомобіль "Тойота Королла" (з об'ємом двигуна 1,6 літрів, у "Тойоти Кемрі" було 2,2 л, а у "Тойоти Крессіди" - 1,5), ми в 14 годин 22 липня були на самій південній точці Азії - мисі Піай. Звідси, власне, і почалося наше транс-південно-східно-азійського подорож.

На відміну від Індонезії (де часом ми їхали по дуже поганих дорогах), Малайзії дороги хороші, а експрес-вей, що проходить через всю країну (від Сінгапуру до Таїланду), не поступається ні європейських, ні американських хай-вэям і снід-вэям. Середня швидкість пересування по ньому у нас була близько 100 км/год (до речі, обмеження швидкості в Малайзії 110 км/год, в той час як в Індонезії - 80, і лише на хай-веї біля Джакарти - 100 км/год).

Малайзия. Мыс Пиай Отже, від мису Піай ми рушили на північно-північно-захід і, минувши Кукуп, досягли Понтиан Кечила. Тут ми повернули на схід, у бік Джохор Бахрі, і через сорок кілометрів доїхали до кордону з Сінгапуром (ця межа проходить через міст, що з'єднує континентальну Азію і острів Сінгапур). Потім ми розгорнулися, і далі наш шлях лежав по експрес-вэю на північний захід через всю Малайзію до кордону з Таїландом за маршрутом: Джохор Бахрі - Симпанг Ренггам - Йонг Пенг - Серембон - Куала-Лумпур - Тапах - Куала Кангсар - Тайпинг - Алор Сетар - Кайю Хітам. Останній знаходиться вже на кордоні Малайзії і Таїланду.

Ночували (з 22 на 23 липня) в мотелі (район Мелаки) недалеко від експрес-вея. Вночі з різних сторін до нас долинали крики якихось тварин і птахів.

Що ж стосується бензину, то в Малайзії він набагато дорожче, ніж в Індонезії. Вартість малайзійського бензину 1,06 ринггіта за літр, тобто 0,28 долара (при курс 1 долар=3,76 ринггіта). Є й ще одне фінансове обставина: експрес-вей в Малайзії - платний (приблизно 3 долари за кожні 100 км).

У Куала-Лумпурі поспілкувався з кореспондентом РІА "Новости" Костянтином Слюсаренко.

Враження про Малайзії - дуже сильне. Дороги - відмінні. Рівень розвитку країни - десь на підходах до європейсько-американському. Принаймні, склалося враження, що він вищий, ніж у Росії. Малайський мова має латинський алфавіт (на відміну від тайської мови), і багато слова зрозумілі. Малайзія - в загалом мусульманська країна, але помірна в цьому відношенні.

24 липня ввечері в'їхали в Таїланд. У розташованому недалеко від кордону місті Хат Яй орендували машину "Міцубісі Лансер" і 25 липня рушили в путь, попередньо повернувшись до кордону Малайзії і Таїланду. Машину орендували на три дні до північної межі Таїланду з М'янмою (колишньої Бірмою) біля міста Чанг Рай за 11000 батів (близько 300 доларів; у цей час 1 долар дорівнював 37 таїландським батам).

Загальна нитка маршруту по Таїланду була наступною: Садао - Хат Яй - Пхаттхалунг - Сурат Тхані - Чумпхон - Прачуап Кхири Хан - Бангкок - Кампхаенг Пхет - Так - Лампанг - Пхаяо - Чанг Рай - Травні Сай (останній - на кордоні з М'янмою).

На відміну від Малайзії, Таїланді свій (не латинський) алфавіт, тому багато написи не розумієш. Таїланд - в основному, буддистська країна, але в ньому живуть і мусульмани (хоча дівчаток, зашорені в хустки, тут незрівнянно менше, ніж у Малайзії). Крім усього іншого, Таїланд особливо відомий своїми жінками, зокрема, як вони роблять так званий тайський масаж.

Проїхали по Таїланду 2020 км. Ціна бензину була 12,5 бата=0,34 долара за літр. В придорожніх готелях платиш по 5 доларів за кімнату на двох.

Дороги в Таїланді, загалом, непогані (особливо в Бангкоку), але явно гірше, ніж експрес-вей в Малайзії. Та й рівень життя в Таїланді нижче, ніж у південного сусіда (думаю, він приблизно такий же, як у Росії, або ще нижче).

27 липня ми перетнули кордон Таїланду і Бірми.

Мьянма Передісторія цього перетину така. Ще в посольстві М'янми в Москві нам сказали (а потім це підтвердили і в представництві "Мьянмар Аирлайнс" Бангкоку), що потрапити в цю країну наземним шляхом неможливо, можливий тільки повітряний шлях - літаком в Рангун (вірніше, Янгун), столицю М'янми. Лише центральна і частково південна частини країни відкриті для відвідування туристів, а всі прикордонні райони (з Таїландом, Бангладеш і Індією) закриті. За офіційною версією, це викликано дуже поганими дорогами в прикордонних районах (зсуви тощо) та активністю бандитів. Можливо, все це - правда. Але напевно основна причина заборони - бажання гарантовано контролювати переміщення іноземних гостей. Отже, ми повинні були потрапити в М'янму тільки літаком, але дуже вже хотілося проникнути в неї по дорозі. Тому ми вирішили все-таки ризикнути "сунутися" в цю країну через пропускний пункт Травні Сай (Таїланд)/Тачилек (М'янма). Правда, кожен з нас при цьому втратив одну з трьох своїх таїландських віз, але спроба вдалася. Хоча в центральну частину країни (в зокрема, в Мандалай) нас не пустили, але дозволили проїхати на машині до кордони М'янми і Китаю в Монг Ла. А це було найголовнішим. Адже саме досягнення китайської кордону було основною метою шостого етапу подорожі.

Я дуже зрадів такому обставині. Нам виписали перміт на відвідування цього самого східного району М'янми, а саме східній частині штату Шан. За перміт ми заплатили за 18 доларів кожен. Ще необхідно було обов'язково поміняти 240 доларів на місцеві гроші "чатс" (kyats) (до речі, їхній курс був такий: 1 долар=290 чатс). Втім, виявилося, що спочатку потрібно обміняти 240 американських доларів на 240 так званих м'янмських доларів (це - аналог радянських валютних чеків), які ніде (крім деяких готелів) не беруть. А вже ці мьянмские долари потрібно було міняти на чатс або тайські бати, або китайські юані. Як виявилося, поблизу таїландської границі в ходу, в основному, бати, а біля китайської - юані. Зокрема, за в'їзд в особливу зону біля містечка Монг Ма потрібно було заплатити 90 юанів (80 - за машину, і з 5 - за кожної людини), і тільки юанями.

У Тачилеке, в п'ятдесяти метрах від кордону Таїланду, М'янми, ми за 200 доларів орендували "Тойоту Короллу" і рушили в путь. Нам належало проїхати по маршрутом: Тачилек - Талай - Монг Пьяк - Янгха - Кьянг Тонг (або, як кажуть місцеві жителі, Чайн Тон) - Монг Ма - Монг Ла (останній пункт - перед китайською кордоном; а по той бік кордону знаходиться містечко Талоу, звідки можна доїхати до китайського міста Джинг Гонг, розташованого за річкою Травні Кхонг (на російських картах ця річка позначена як Меконг)).

Заправилися бензином (а він коштував спочатку 7 таїландських батів за літр, тобто близько 0,2 долара; в Кьянг Тонге - 8 чатс=0,27 долара, а в селах - ще дорожче) і рушили в путь. Але щоб подолати перші 165 км (до Кьянг Тонга), нам знадобилося... 12 годин. Справа в тому, що так звана дорога виявилася навіть за російськими мірками бездоріжжям (принаймні, третина її шляху). Глибокі канави і мокра глина зробили свою справу. Ми двічі грунтовно застрягали. І далеко не ми одні. Вантажівки з радіатор вгрузали в таких коліях. Коротше, саме по собі переміщення з будь-якою швидкістю вже ставало подією. Проїжджаючий люд, природно, групувався в колони, щоб спільно витягувати застряглі машини.

Зрештою пізно ввечері ми дісталися до Кьянг Тонга. А вранці 28 липня виїхали в сторону Монг Ла (дорога була вже доброю) і до 14 годин досягли китайської кордону. Тут відбулася приємна подія. Хоча в Монг Ла до нас відрядили двох місцевих представників держбезпеки, але зате дозволили перетнути китайську кордон перед містечком Талоу без візи китайської (щоправда, проникнувши лише на сто метрів у глиб Китаю). Тут же знаходилась велика юрба китайських туристів, які приїхали на легкових машинах. Виявилося, що цим туристам також дозволяється перетнути кордон і заглибитися в М'янму, щоб відвідати чудову буддистську пагоду Двенахгра перед Монг Ла і сам містечко Монг Ла (в якому живуть, в основному, китайці, і більшість вивісок та плакатів тут - на китайською мовою). Ми також побували в цій пагоді. До речі, ще один красивий буддистський храм є в Кьянг Тонге.

Люди в М'янмі непогані, дівчата - красиві. Але ось що засмутило, так це численні поліцейські чек-пости, де потрібно відзначатися. Твоє просування по країні фіксується в твоєму пермите. Так що поїхати туди, куди тобі хочеться, без узгодження з поліцією не можна. Навіть у готелі в Кьянг Тонге, якщо йдеш неї, адміністратор цікавиться, куди саме ти йдеш. Скопіювати який-небудь документ (наприклад, свій же пермі) без дозволу поліції не можна.

По М'янмі ми проїхали 520 км.

Отже, основне завдання шостого етапу подорожі виконана - проїхавши 5000 км дорогами Індонезії, Малайзії, Таїланду, М'янми, ми досягли китайської кордону і навіть опинилися в Китаї.

Але це був виконаний, так би мовити, план-мінімум. А в основний план входило перетин Бангладеш і частини Індії. Так що треба було постаратися здійснити і його, хоча гроші скінчились (залишалося всього 800 доларів).

Ще кілька фраз про пройдених країнах. Якщо жителі Малайзії використовують латинський алфавіт і арабські (нам звичні) цифри, то в Таїланді вже використовується місцевий алфавіт, але цифри - арабські. А в М'янмі (так само, як, наприклад, у Непалі) і букви, і цифри - свої, нам незрозумілі. Тому за номером машини відразу можна визначити, з якої саме країни (з трьох) вона.

Якщо Малайзія - мусульманська країна, Таїланд і М'янма - буддистські. У двох останніх країнах жінки розкуті і володіють тим же статусом у суспільстві, що і чоловіки. Цікаво й те, що в М'янмі половина чоловіків ходить у спідницях (такого в Малайзії, ні в Таїланді немає).

На північному сході М'янми місцевість гірська, з досить буйними річками. Ми порівняно довго (на ділянці між селами Талай і Янгха) їхали вздовж річки Намхо. Вона десь четвертої категорії складності. А місця тут дуже гарні.

Потрапивши потім в республіку Бангладеш, ми 3 серпня опинилися біля кордону Бангладеш і М'янми в районі містечка Укия, звідки на орендованій у приватника "Тойоті Эксив" почали автопробіг по Бангладеш.

У Укии можна було опинитися і вдень раніше, але ми змушені були втратити 1,5 дня у Читтагонге з-за 30-годинний загальний по Бангладеш страйку, організованого чотирма опозиційними (в тому числі, мусульманськими) партіями, які протестували проти наміру уряду дозволити транзит через країну з Західної Бенгалії в східну частину Індії (і навпаки) індійських товарів. Це, з моєї точки зору, правильне рішення уряду, зміцнюючий непрості (за релігійних відмінностей) відносини між двома країнами, опозиціонери оцінювали як шкідливе для економічних інтересів та безпеки Бангладеш. Але якщо б все обмежилося мирними демонстраціями, то це було б півбіди. А справа склалося так, що вже під час передували цю страйк демонстрацій було підірвано кілька бомб. При цьому були поранені люди. Демонстранти пошкодили багато транспортні засоби. А прихильники уряду, у свою чергу, кидали бомби в ряди страйкарів. І хоча демонстрація в Читтагонге пройшла, як спочатку здалося, порівняно мирно (ми в цей час були на вулиці, і повз нас пройшло близько ста скандували різні гасла осіб), в інших містах мали місце більш серйозні інциденти. Однак на наступний день газети повідомили, що в Читтагонге поранено більше двадцяти осіб (це, мабуть, сталося вже після нашої зустрічі з демонстрантами). А коли ми під'їжджали до Чіттагонгу повторно, з сторони М'янми, то змушені були зробити великий об'їзд однієї ділянки дороги - там був убитий чоловік, і відбувалися якісь заворушення.

Отже, почавши шлях біля кордону Бангладеш і М'янми, ми перетнули Бангладеш маршрутом: Укия - Коат Базар - Морича - Эйдгаон - Чокориа - Амирабад - Чіттагонг - Чандаур - Дакка - Савар - Дхамраи - Аричагат - Даулатдиагат - Фарідпур - Магура - Дженайдах - Джессоре - Бенаполе (на кордоні з Індією). Проїхали країні близько 750 км. На ділянці Аричагат-Даулатдиагат перепливли на поромі основну протоку Гангу. Її ширина - кілька кілометрів (пливли близько години). Провезення машини на поромі коштує 300 бангладешських така (1 долар=47 така), тобто 6,4 долара (до речі, забігаючи вперед, скажу, що 1 індійська рупія=1,1 така). Багато суденець снує між обома берегами основної протоки Гангу. Багато рибальських шхун і човнів.

Взагалі, враження про Бангладеш склалося таким: чи не половина території країни вкрита водою. Тут і численні протоки Гангу, і озера, і ставки, і рисові поля. Так що, як співалося у популярній раніше пісні: "Вода, вода... Кругом вода".

Бангладеш нам сподобався більше, ніж Індія. Набагато менше формальностей при в'їзді в країну, немає неприємних (як в Індії) допитів (куди, мовляв, їдеш, якому саме готелі будеш ночувати, ким і де працюєш і т.д.). І немає обмеження на пересування по країні.

Бензин, правда, в Бангладеш дорогуватий - 21-23 така=0,45-0,5 долара за літр. Готелі дорогі, але з хорошим сервісом.

У Бенаполе ми перетнули бангладешско-індійську кордон і потрапили в індійське селище Петраполе. І далі продовжили маршрут по Індії. Проїхали через Бангаон, Хабру, Барасат, Ранагхат, Бахрампур, Джангипур, Райгандж, Сілігурі, Какарбхитту, Калімпонг, Рангпо, Гангток, Пходонг і повернулися до Калькутти.

До речі, саме тут, у штаті Західна Бенгалія, двома днями раніше нашого появи в Індії сталася найбільша в історії країни залізнична катастрофа. Два зустрічних потяги зіткнулися, і загинуло близько тисячі осіб.

Вологість у Калькутті - стовідсоткова. І це при високій (більше 300С) температурі.

Перелетівши потім до Таїланду, в курортному містечку Паттайя відвідали крокодилячу ферму і парк з скам'янілими деревами віком мільйон років. Сфотографувався разом з живими крокодилом, тигром, азіатським ведмедем і тигром. Оглянули чинний буддистський монастир із храмом Чаймонгкол (вельми вражаюче спорудження). Паттайя відома також своїми дівчатами - роблять тайський масаж і просто повіями (до речі, у більшості з цих дівчат - прекрасні фігури).

І, нарешті, 13 серпня ми опинилися в Москві. При приземленні в Шереметьєво-2 згадалися слова Нансена: "Принадність всякого подорожі у поверненні".

Отже, шостий (південноазіатський) етап моєї подорожі завершений. Ми проїхали майже сім тисяч кілометрів по Індонезії, Малайзії (від найпівденнішої точки мису Азії Піай), Таїланду, М'янмі, Бангладеш та Індії. У квітні-травні 2000р. планується перетнути Китай і Середню Азію, а в серпні 2000р., досягнувши мису Нордкап у Норвегії (самої північної точки Євразії, куди можна доїхати на легковій машині) і відвідавши ще кілька країн Північної Європи, я збираюся остаточно завершити своє кругосвітню подорож на автомобілі.

<<< тому | зміст | вперед >>>

Все о туризме - Туристическая библиотека
На страницах сайта публикуются научные статьи, методические пособия, программы учебных дисциплин направления "Туризм".
Все материалы публикуются с научно-исследовательской и образовательной целью. Права на публикации принадлежат их авторам.