Туристическая библиотека
Маркетинг в туризмі
Інновації в туризмі
Транспорт в туризмі
Право і формальності в туризмі
Державне регулювання в туризмі
Туризм в Африці
Туризм в Америці
Туризм в Австралії
Краєзнавство, країнознавство і географія туризму
Музеєзнавство

<<< тому | зміст | вперед >>>

Володимир Несін. Босоніж за тридев'ять земель

9. Зворотній маршрут по нових місцях

З Бангкока знову ж автостопом ми вирушили в бік В'єнтьян - столиці Лаосу. На нічліг зупинялися зазвичай у нас підвозили попутників, або на автозаправках. Поки ми поверталися, то переконалися ще раз, що подорож автостопом дозволяє побачити набагато більше пам'яток, хоча, пересуваючись пішки, звичайно ж, маєш можливість оглянути їх більш грунтовно. Я вважаю, що коли втомлюся мандрувати пішки, то виберу проміжний і оптимальний варіант - подорож на велосипеді. Але поки розмірковую - краще менше, та краще.

Через тиждень без особливих пригод, ми знову опинилися на березі Меконгу. На протилежному боці річки розкинувся В'єнтьян. Віза у нас була отримана ще в Бангкоку. Так що, переночувавши в Таїланді, ми перетнули кордон, цього разу рухаючись через міст. Міст звичайний, однак доставляє водіям багато неприємностей, так як лівосторонній тайське автомобільне рух тут змінюється на правосторонній, прийняте в Лаосі, і змушує багатьох плутатися.

Лаос зустрів нас привітно. Якраз був сезон манго, і коли ми увійшли в найближчий буддійський храм, настоятель щедро пригостив нас цими чудовими плодами. При храмі навчалося багато юнаків, які говорили стерпно по-англійськи, що для лаосцев велика рідкість. Перечекавши в храмі полуденну спеку, ми відправилися в столицю, яка знаходилася недалеко від кордону.

Російське посольство розташоване майже на околиці міста, поруч з рисовим полем, що в загальному-то незвично. Першими руськими, встретившими нас, були наші знайомі вчителі Костя і Марина. Вони нам дуже зраділи, так як самі належали до завзятим туристам. Інші поставилися до нас теж дуже добре. Виявляється, в минуле наше відвідання цієї країни вони знали про те, що ми захворіли малярією і навіть хотіли послати до нас лікаря, але їм повідомили, що ми вже одужали і вирушили далі. Нас з комфортом розмістили на території посольства, влаштували зустріч з працівниками та їх сім'ями. Організували для нас екскурсію по Вьентьяну. Столичний місто виявився невеликим, будинки тут низькорослі. А храмам далеко до таїландських, хоча в минулому ці дві країни не були розділені кордоном.

Росіяни надзвичайно тепло відгукувалися про лаосцах, стверджуючи, що це чесні і порядні люди; хоча вони бідні, але в житті нічого не вкрадуть. Дозволю собі невеликий відступ. Вважаю вірним критерієм оцінки будь-якого людини і керуюся ним - чим менше він говорить поганого про інших, тим більше заслуговує поваги. Втім, ця заповідь не нова. Так чому так багато можна чути поганих відгуків про людей в нашій християнській країні?

Після триденного відпочинку, який вийшов у нас з-за оформлення візи в Китай, ми рушили на північ. Нас підвезли на посольській машині за межі столиці, а далі група вирушила звичним автостопом. В Лаосі теж охоче зупиняються, щоб підвезти туристів, але їхати по тутешнім дорогах небезпечно. У цій гірській країні дороги, подібно нашим сахалінським, не заасфальтовані і не огороджені бордюрами. І якщо врахувати, що автомобілі тут основному радянського виробництва, а запчастин в Лаос не постачали вже років сім, то зрозуміло, що стан гальм та рульового керування у них далеко не ідеальне. Проте вибору не було. Я сідав поруч з водієм, а іноді навіть за кермо, щоб не залежати від сліпого випадку. Часто ми ночували в гірських селах, і скрізь до нас місцеві жителі ставилися доброзичливо.

Рухаючись далі на північ, ми проходили по таких місцях, де на дичину полюють давніми способами - з цибулею і стрілами або з допомогою старовинних підпалу. Правда, в містах можна зустріти і європейців, які в парках мирно покурюють травичку. Останнім великим містом, яке ми відвідали в Лаосі, був Luang prabang, старовинний і красивий. Незабаром ми дісталися до лаосско-китайської кордону.

Враження було таке, що європейців тут бачили вперше, у всякому разі, росіян. Китайські прикордонники довго розглядали наші паспорти, а потім виголосили: "Карл Маркс, Ленін". У прикордонному містечку Мыпла ми закупили дешевих китайських продуктів. Подзвонили в Лаос, так як співробітники посольства дуже просили про це, турбуючись про безпеку на дорозі прямування. Пам'ятаючи минулорічний досвід руху по Китаю, ми намагалися не попадатися на очі поліцейським. Але від північної до південної межі величезна відстань, так і закони в південних провінціях не настільки суворі.

За нашими спостереженнями, на півдні Китаю люди живуть більш обспеченно. Можливо, тому, що їхні південні сусіди - з В'єтнаму, Лаосу, Бірми і добре Індії купують китайський товар, тим самим підтримуючи економіку північної країни. Ми попрямували далі в бік міста Куньмін, звідки пролягла залізниця. Люди тут дуже чуйні, і хоча в будинок не запрошували, але підвозили охоче. Дороги в цих місцях гірські, але асфальтовані. Ми помітили, що китайці люблять швидку їзду. Автомобілі в основному китайського виробництва, тільки вони чомусь дуже схожі на радянські. У селищах воліють користуватися іншим транспортом - швидкохідними міні-тракторами з візками, на них перевозять все, що роблять і чого немає в сусідньому селі.

Китайці рідко їздять на далекі відстані, і ми рухалися з частими зупинками. Тільки одного разу китайські друзі провезли нас більш ніж на 200 км. Потім влаштували нам екскурсію по місту. Треба сказати, що в цій провінції міста відрізняються чистотою. А ввечері нас повели в ресторан. Взагалі ці люди виявилися надзвичайно гостинними, після вони запросили нас до себе додому, що в Китаї в загальному-то не прийнято. А ось про відвідування ресторану стоїть розповісти окремо. Він відразу здивував нас незвичайним дизайном. Все у приміщенні було виконано з натуральних матеріалів і в сільському стилі. Відвідувачі сиділи за круглими столами з обертовими стільницями меншого діаметру посередині. Це дуже зручно, так як в китайській кухні безліч приправ, і без такого пристосування було б важко доглядати один за одним. Фірмове страва цього ресторану - ананас, фарширований рисом, звареним разом з його м'якоттю. Нам воно дуже сподобалося. Так само, як і суп, який варять прямо на столі, кидаючи в горщик розжарені камені. Між тим ми побачили, як за сусіднім столиком офіціанти почали робити масаж клієнтам. Пізніше цю приємну процедуру виконали і з нами, виявляється, вона входить у вартість страв.

Потім на сцену вийшли симпатичні китаянки в національних костюмах, і стали співати і танцювати, запрошуючи відвідувачів ресторану приєднатися до них. І незабаром всі гості, в тому числі і ми, весело витанцьовували на сцені. У нас в Росії таке зазвичай буває після третьої чарки, а там люди практично не п'ють спиртного. Загалом, вечір у нас пройшов чудово, ми всі дуже весело і жваво спілкувалися, хоча наші нові друзі не знали навіть англійської мови.

Переночувавши у гостинних господарів (вперше в Китаї), ми звичайним своїм правилам доїхали до околиці міста, звідки на попутках дісталися до Куньминя, потім до Гуйяна. І тут ми вирішили розділитися. Нам з Микитою треба було добиратися до Сахаліну, а інші прямували в Іркутськ і Нижневартовск.

Квитки на транспорт в Китаї дуже дешеві, і залишилися у нас грошей вистачило, щоб відправити жінок з дітьми на поїзді до Росії транзитом через Монголію. Ми ж з сином сподівалися дістатися на попутному судні від Шанхая до Сахаліну. Отже, ми роз'їхалися, домовившись зв'язатися один з одним відразу ж по прибуттю на місця. Що й сталося через півмісяця, які потрібні нам з Микитою, щоб дістатися до Сахаліну. Наші ж супутники були вдома вже через тиждень, так як поверталися поїздом.

У Шанхаї я звернувся в російське представництво за інформацією про російських судах, йдуть на Сахалін. На найближчий час таких, на жаль, не передбачалося. І ми після триденного перебування в Шанхаї вирішили було відправитися до кордону Росії автостопом. Але консул поставився до росіян мандрівникам дуже прихильно і допоміг нам сісти на поїзд до Харбіна, звідки рукою подати до Суйфуньхэ. Це прикордонне містечко, що виросло, як на дріжджах, від постійної присутності безлічі "човників". Тут написи на магазинах і забігайлівках зроблені на неправильне російською мовою. Всіх росіян тут кличуть чомусь "карифана" і навперебій пропонують їм товари зі знижкою. Хоча в Шанхаї вони коштують удвічі дешевше без всякої знижки.

На околиці міста, біля автомобільного перехідного пункту, ми познайомилися з російськими водіями з Уссурійська, які тут працюють постійно. Вони погодилися підвезти нас до Уссурійська. Переночувавши в тутешньої готелі, вранці ми перетнули кордон. На кордоні протягом півгодини перевіряли і уточнювали наші особистості. Потім, привітавши нас з благополучним поверненням на батьківщину, пригостивши динями і консервованими грибами, відпустили з миром.

Проїхавши по розбитій дорозі 5 км до траси, ми зрозуміли, що гроші від митних зборів цього перехідного пункту йдуть кудись повз цього дорожнього полотна.

Від Уссурійська до Владивостока ми з Микитою доїхали на електричці. І вийшли на берег океану в надії, що чуйні моряки доставлять нас безкоштовно до рідних сахалінським берегів. Сахалінське судно "Луминария" повинно було прибути в порт через два дні. Ми вирішили за цей час з'їздити в Зарубіна, щоб подивитися дельфінарій. Незважаючи на початок червня, було холодно, не більше 10 градусів. Коли ми повернулися до Владивостока, привернули до себе увагу журналістів, які сповістили далекосхідників про нашому благополучному повернення в місцевих газетах і по телебаченню. Потім, спасибі екіпажу "Луминарии", ми прибули на Сахалін. У Корсакове мою радість повернення додому затьмарив вигляд безпритульних голодних дітей, спритно краде овочі при розвантаженні суден. Саме тоді у мене з'явилася думка про можливе створення в майбутньому сімейного дитячого будинку. Я подумав: добре б показати нашим дітям, як живуть люди за кордоном. З дитинства їх привчають жити з користю для себе і для інших. Коли я йшов у подорож, то вважав, що роблю це для себе, вважаючи, що заслужив ці радості, довго працюючи тренером. Але інтерес, викликаний нашими мандрами у громадськості, показав, що є в них користь і для інших.

<<< тому | зміст | вперед >>>

Все о туризме - Туристическая библиотека
На страницах сайта публикуются научные статьи, методические пособия, программы учебных дисциплин направления "Туризм".
Все материалы публикуются с научно-исследовательской и образовательной целью. Права на публикации принадлежат их авторам.